tirsdag 18. oktober 2016

Dekorative roser av epleskall ....

 Det er høysesong for epler ...
og det finnes utallige oppskrifter på eplepai og eplekake  


Noen oppskrifter hvor eplene skal skrelles ..
og andre hvor skallet skal være på .
Vi har vel alle våre favoritter.


 Jeg liker best å bruke epler som jeg skreller ..
men jeg syns ofte eplekakene ser litt "kjedelige " ut .
 Nå  har jeg fått helt sansen for å omgjøre skallet til de fineste roser ..


 Skrell eplene  i lange remser ..
legg gjerne skallet og eplebitene i vann imens du lager kaken ,
slik at de holder seg friske og fine og ikke blir mørke på fargen .



Skallet rulles sammen til roser og settes på kaken før steking .
Her er det jo bare å bruke fantasien  hvor mye en vil gjøre ut av det ..



Et lite melisdryss gjør seg fint før servering synes jeg ..


Kanskje du fikk lyst å prøve neste gang du serverer eplekake ?
Du vil garantert få mange beundrende blikk av dine gjester for rosene  ..
Og hvem kan vel motstå en lun og god eplepai ..
 servert med is eller vaniljesaus ..
pyntet med nydelige roser ...


8 kommentarer:

  1. Så fantastisk smukke dine roser er blevet Anne.
    En super skøn ide til kagerne. Jeg syntes nemlige lige
    præcis en æblekage kan blive flad og kedelig.
    Du har i den grad fundet løsninger.
    Tror aldrig nogle vil servere æblekage uden Annes roser.
    For de billeder du viser os af kagerne er bedårende.

    Rigtig smuk dag til dig og forhåbentlig kan der blive til lidt
    efterårs ferie også
    Knus

    Charlotte

    SvarSlett
  2. Dette har jeg aldri sett før, så utrolig lurt og dekorativt!
    Skal absolutt prøve dette neste gang :)
    Ønsker deg en fin tirsdag.
    Klem

    SvarSlett
  3. Herlighet så flott eplekake. Det var utrolig fint med epleroser. Mine eplekaker er nok ikke av den standaren nei.
    Klem

    SvarSlett
  4. Åhh kære Anne <3
    Hvor er de æbleroser helt fantastiske smukke, og med det drys flormelis bliver de helt perfekte. Vores æbler er snart modne, og så skal jeg virkelig afprøve den fine idé. Elsker en nybagt æbletærte, og nu hvor den kan pyntes så fint, skal den godtnok på bordet hurtigst muligt.
    Tusinde tak for en rigtig rigtig god idé.

    Knus Lone

    SvarSlett
  5. Du fine Anne!
    Det så bare så utrolig innbydende ut med de rosene på toppen!
    Det har jeg aldri sett før at noen har gjort,for en god ide:)

    Takk som deler et flott tips:)

    Ha en fin høstdag!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  6. Du og du så kreativ og flink du er !
    Dette ser virkeleg lekkert ut.
    Og eg som laga eplekaker og hade i frysaren i dag, alt epleskalet
    kasta i bosset,
    Denne idéen skal eg bruke ein gong...
    Klem

    SvarSlett
  7. Ja, det fikk jeg lyst til å prøve :) Så fint det ble og morsommere å servere en slik pen kake. Ser veldig godt ut <3

    Nyt dagen klem fra
    Monica

    SvarSlett