fredag 17. juni 2011

Villblomster og hageblomster......

De fleste kjenner vel Revebjellen som en plante som vokser i skogkanten.. veiskråninger og på steinete bratte ,  ofte nesten ufremkomlige steder .
Rakrygget står den der med sine klokkeformede og fiolette blomster .. men kan også forekomme med hvite og rosa blomster .
Revebjellen er giftig .... noe jeg husker jeg ble påminnet på utallige ganger som liten . Kanskje det var med på å gjøre den litt ekstra spennende ..??
Den har i alle fall alltid vært en av mine favoritter blant villblomstene . Ikke alltid like lett å få tak i .


Jeg husker godt min far komme hjem med store buketter , som han hadde funnet når han patruljerte langs jernbanelinjen , som var hans jobb ... og der ... bak piggtrådgjerder ... og forbudt område for småpiker .. der vokste de i hopetall ..........
Tror alltid jeg har vært fasinert over de små fingerbøl -lignende blomstene som vokser oppover stengelen .



Den er som nevnt meget giftig ... og har fra gammelt av blitt brukt til behandling av byller og sår . 
Nå brukes den blant annet i små menger til hjertemedisin og som behandling mot kreft .


Helgens blomster hos meg er altså Revebjellen ... blandet med forskjellige blomster fra hagen . 
Mannen min kom hjem med en svær bukett i dag . Han sykler til og fra jobb daglig ... og hadde sett disse nydelige blomstene stå der i en bratt skråning . Han vet hvor glad jeg er i dem ... så tusen takk ♥ snille mannen min .
Allerede helg igjen  !
 Her venter vi koselig besøk og gleder oss til en fin helg .
Og husk .... søndag er det Villblomstens Dag !
Ta deg gjerne en tur ut og se på alle de vakre villblomstene som finnes ! 
Jeg får stadig nye som vil følge meg her på bloggen min og det syns jeg er veldig koselig og det gjør meg glad . Velkommen til dere ... og tusen takk for fine hilsninger fra dere alle .

God Helg !



16 kommentarer:

  1. Revebjellen er så nydelig!!
    Hadde i hagen i fjor....selvsådd!!
    Ellers vokser det litt ville i hagen min også!
    For en snill mann du har som plukker blomster til deg :o)

    Ønsker deg en fin helg Anne

    SvarSlett
  2. Jeg liker og revebjellene godt,både de ville og de de du får kjøpt:)
    Så snill mann som tenker på deg å tar med hjem en bukett til deg:)
    For en nydelig bukett du hadde satt sammen av hagens blomster...Hærlig inspirerende:)
    Ønsker deg en fin helg!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  3. Revebjellene er nydelige og de lyser godt opp rundt hytta vår:))
    Snill mann du har! det hadde aldri min tenkt på:))
    Nydelige bilder du viser!
    Ønsker deg en god helg!
    Klemmer fra Janne

    SvarSlett
  4. Nydelige bilder av nydelige blomster :)
    Var kjempefin den oppsatsen du har stående på trappen :)
    Kjempekoselig at du vil være med på min lille giveaway :)

    Håper du får ei flott helg
    Klem Mette :))

    SvarSlett
  5. Så herlige bilder du viser! Elsker revebjeller jeg også, og har sådd slike for første gang nå for et par dager siden ;) Håper de vokser seg store og fine i beddet vårt :)
    Men ble litt bekymret når du sier de er giftige! Er det hvis man får plantedeler i munnen, eller ved hudkontakt? Har ingen barn men 2 pusekatter....er det fare for at de kan bli syke av de tror du?
    Ønsker deg en fin helg :)
    Klem fra Lise

    SvarSlett
  6. Hei Anne. Aller ført vil jeg takke for koselig kommentar hos meg (O: Og tusen takk for hjelpen ad endring av skrift!! (O: Du er god!! Jeg fikk det til!! Det meste iallefall. Noe av teksten i innleggene endret seg ikke overalt, men i noen innlegg bare. Mystisk. Men det gjør ikke noe(O: Hovedsaken er at jeg skjønte prinsippet, takket være din gode forklaring! Og et nydelig innlegg fra deg igjen. Vakre bilder og tekst som gir informasjon og mening. Husker også foreldre og nabodamer som var så opptatt av de giftige revebjellene. Vakre blomster som vokser rundomkring. Synes det var rørende av mannen din å ta seg tid til å plukke en bukett til deg (O: Det syntes jeg var så koselig lesning. Må jo tilføye at mannen min er god han også, men til å kjøpe blomster da!! (O: Bildene dine er så fine, Anne. Du er en av de som får til det jeg kaller kalenderbilder. Det er fordi jeg tenker de hadde gjort seg på en kalender til alle!! Du har sansen for de små detaljene, og det forteller så mye om deg som person. Ha en nydelig helg, i sol og blomsterflor. Kos kos fra Mai Liss (O:

    SvarSlett
  7. Nydelige blomsterbilder!! Ønsker deg en fortsatt fin helg:-)

    SvarSlett
  8. Hei Anne.
    Jeg har vært inne og lest dette innlegget tidligere , men jeg hadde ikke tid til å kommentere da.
    Du tar så aldeles nydelige bilder og måten du redigerer og "stæsjer" på er bare helt nydelig!
    Revebjeller er en blomst som jeg omtrent ikke har turt å ta i pga alt snakket om hvor giftig den var da jeg var barn.
    Men nydelig er den, det er jeg helt enig i. Så koselig gjort av mannen din å stoppe for å plukke blomster til deg ♥
    Ønsker dere en god helg videre.
    Klem fra Ingunn :)

    SvarSlett
  9. Nydelige blomster og foto!
    God søndag:))

    SvarSlett
  10. Nydelige bilder
    Så snill mann du har som har plukket blomster til deg. Revebjeller er fine!
    KLem

    SvarSlett
  11. Så fine bilder du har tatt!
    Nyyyyydelige blomster!
    Hadde revebjeller i hagen i fjor,men de kommer visst litt senere her!
    Ha en fin ny uke!!!!
    Goooooe klem fra Sol

    SvarSlett
  12. Digitalis, fingerbølblomsten, er også en af mine yndlingsblomster. Også fordi, de sås og plantes det første år, og blomstrer først året efter. De er meget smukke - og lidt eventyrlige med de klokkeformede blomster :-)

    Hav en dejlig ny uge

    SvarSlett
  13. Så nydelige blomster, og så fint det var på trappa. Herlig med masse blomster. Så snill mann du har, som plukket blomster til deg.

    Klem fra meg

    SvarSlett
  14. Nydelige bilder av nydelige blomster.
    Så herlig at mannen din plukket blomster til deg!
    Nå håper jeg også at sommeren kommer tilbake til oss.
    Ønsker deg en fin uke.
    Klem fra Mio

    SvarSlett
  15. Så vakre blomster <3

    SvarSlett
  16. Koselige bilder av nydelig blomst!! :)

    Ha en fin kveld!
    -Mari

    SvarSlett