tirsdag 3. juni 2014

Rabarbragrøt ...

Frisk dessert med smak av sommer ...
på en helt vanlig tirsdag .


Hvem husker ikke smaken av den litt sure stilken dyppet godt i sukkerkoppen da vi var små ?
Gode bardomsminner ...
Nå er det tid for rabarbra , og den står virkelig flott i hagen .
I dag ble det rabarbragrøt . Ekstra kjekt med uventet hagebesøk og servering på terrassen .

Oppskrift ..

500 g rabarbra 
5 dl vann
150 g sukker 
3 ss potetmel 
1 ts kanel 

Noen jordbær sammen gir en ekstra god smak 

1 . Vask og kutt rabarbraen i stykker 
     Kokes opp sammen med vann og sukker 
2 . Når rabarbraen begynner å gå i stykker , tas kjelen av platen 
     Rør inn kanel (og mer sukker hvis ønskelig )
3 . Gi grøten en kjapp oppkok mens potetmelblandingen røres i .
4 . Has over i serveringskål 
     Husk å strø et tynt lag med sukker over 

Serveres  kald eller lunken med fløte eller vaniljesaus ... alt etter smak og behag .


Er du heldig å ha rabarbra i hagen din ... husk å bruk den .
♥♥♥
Ha en nydelig dag !!!

                              

13 kommentarer:

  1. HI Anne !, que linda mesa puesta , se Nora que están en primavera !,Que tengas un buen día !!
    Besos

    SvarSlett
  2. Thanks for sharing your recipe-I must go buy the rhubarb and make it !!! Nice week dear ! xoxo
    Vicky

    SvarSlett
  3. Vad sugen ag blir... Får tyvärr vänta till nästa år för min rabarber är nysatt.
    Sparar receptet så blir det då istället.
    Ha en fin dag
    kram Meta

    SvarSlett
  4. Åja...dette er sommersmak!
    jeg tenkte senest idag...nå må jeg snart få laget rabarbragrøt...men så fikk jeg besøk og da gikk den dagen:)
    Ønsker deg en fin uke videre:)

    SvarSlett
  5. Sommergleder! Takk for oppskrift :) Har også kost oss med rabarbra fra hagen :)

    SvarSlett
  6. Å digg. Rabarbragrøt med fløte det er godt det!
    Klem fra Marit

    SvarSlett
  7. Nydelig fristende bilde
    Ser og høres sommerlig godt ut :)
    http://gunssidebollerogbrus.blogspot.no/

    SvarSlett
  8. Åååå skjønneste Anne !
    Du er alltid så flink med å lage delikate innlegg......
    Så deilig det ser ut og så skjønne bilder:)

    Her er sol sol sol.......og sommer!
    Tenker meg at solen skinner på DEG!

    God klem
    Camilla .

    SvarSlett
  9. Må smile......tror det var tankeoverføring her nå.....ser du har vært inne hos meg samtidig:))

    SvarSlett
  10. Mmm - fikk vann i munnen,
    Gode barndomsminner :)

    SvarSlett
  11. Å, dette ser jammen godt ut! Jeg kjøpte en rabarbraplante i fjor, men den er fortsatt nokså spinkel. Jeg liker godt langpanne med rabarbra i :-)

    SvarSlett
  12. Åååå,nå sitter jeg her med vann i munnen!
    Ser kjempegodt ut,å jeg elsker både rabarbragrøt og suppe:)
    Må innrømme vi venter litt på regnet nå,knusktørt i jorda,men,men...
    Ønsker deg fortsatt fiiine dager!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  13. Åh...dette hørtes godt ut!
    Og så koselige sommerbilder!
    Dessverre er min plante forsvunnet, men må få fatt på en ny.
    Sur rabarbra med sukker...ja det er gode barndomsminner det :)

    Ha en fin pinse Anne
    Klem

    SvarSlett