torsdag 13. november 2014

Stempelkjeks ... butter cookies

Home made 

For første gang har jeg prøvd meg på å lage smørkjeks ...
Jeg har hatt liggende et kakestempel lenge ... ja faktisk hadde jeg glemt det helt bort .


Lykkelig var jeg da det dukket opp under rydding i skuffer og skap her om dagen .


Er jo ekstra koselig å sette sitt eget lille preg på kjeksene .
Det finnes mange koselige stempel å få kjøpt ... jeg kjøpte mitt hos Åhle'ns


Smørkjeksene passer godt til både te og kaffe .
En stabel kjeks innpakket i litt cellofan .. en liten sløyfe og noen fine ord ...
 en perfekt liten " gi bort gave " .


Skulle du få lyst til å prøve , så kommer oppskriften her ..

Stempelkjeks
225 g romtemperert smør
100 g melis
2 ts vaniljesukker
1/4 ts salt
300 g mel

Pisk sammen smør, melis, vaniljesukker og salt til det blir luftig og fint
Ha i mel og pisk videre på lav hastighet til du har en samlet deig .

Jeg delte deigen i 3 deler og la de i plast i kjøleskapet et par timer .

Kjevle så ut deigen
Jeg brukte et glass litt større enn stempelet for å trykke ut kakene
Dypp stempelet i mel for å være sikker på at det ikke henger fast i deigen .

Jeg var nok litt forsiktig med stemplingen .. men dette var første gang .
Øvelse gjør mester ... så jeg skal nok stemple litt hardere neste gang .
Jeg kommer garantert til å lage de igjen ...

Stekes på 175 grader ca 10 - 12 min ...


Da må dere ha en fin kveld alle som titter innom !!!

16 kommentarer:

  1. schöne bilder, danke und liebe grüße von angie aus deutschland

    SvarSlett
  2. Så flott Anne!
    Og vakkert du presenterer de da...her i huset elsker vi "tørrkjeks"..så denne skal jeg prøve...får se om det blir med eller uten stempel:)

    SvarSlett
  3. Dette var litt morsomt ;)
    Satt nemlig og tittet på nettet på sortimentet til Panduro tidligere i dag,og kom B.l.a over slike kakestempel,og tenkte i mitt indre at jammen skal jeg bestille noen slike og ha som julegaver i år!! Det er vel noe slikt som "alle" kan få,med litt annet attåt! Og så må jeg jo bestille til meg selv også da ;)))
    Det ser bare helt lekkert ut på bildene dine,og selv om kakene eventuelt skulle smake pyton er jeg likevel fornøyd,for bildene dine er skikkelig candy for øynene!!!Men de var nok gode ;)))
    Toveklem :)

    SvarSlett
  4. Blir jo en veldig koselig gave å ha med når en skal på besøk.
    Spørs om jeg ikke må skaffe meg et slikt stempel.
    Ønsker deg ei velsignet god helg :)

    SvarSlett
  5. Nydelig, ja takk, de vil jeg gjerne prøve!

    SvarSlett
  6. Mmm, de så gode ut og med stempel da. Visste ikke det fantes slike stempel. Der ser du hvor bakeglad JEG er.
    Nydelige bilder.
    Klem

    SvarSlett
  7. Å de så gode ut! :) Tusen takk for oppskriften, kommer nok sikkert til å bake disse med lillemor :)
    Flotte bilder :)
    Kakestempel ja... Det var jo det jeg hadde glemt å kjøpe... I ett år.. ;)

    Håper du får en herlig helg :)

    SvarSlett
  8. Jeg har aldri tenkt på kakestempel, men neste gang jeg skal til byen..... Takk for tips og oppskrift! Og en liten gi-bort før jul er alltid koselig. Nydelig innpakning du har laga!

    God helg fra Ingunn

    SvarSlett
  9. Disse kjeksene så jo bare så lekre ut da. Sikkert gode også.
    Dette var virkelig et godt tips. Hyggelig å gi bort og hyggelig å få.
    Supert nå før jul.
    Klem fra Marit

    SvarSlett
  10. Så søte de kjeksene var! Lurt tips som julegave ;)

    SvarSlett
  11. Ummm dem må jeg prøve :-)
    Rigtig god helg
    Klem
    Birgitte

    SvarSlett
  12. Måtte smile når jeg så innlegget ditt, tror du ikke jeg også har liggende et stempel og det ligger i posen fra Ålens enda......snakk om :D Nå fikk jeg et skikkelig spark i baken til til å lage noen smørkjeks, så supert at jeg får servert oppskriften også ;) Nam, dette så godt ut Anne <3

    Flotte bilder du har tatt også <3 Du kan å skape stemning og kos rundt deg <3

    Benteklem

    SvarSlett
  13. De så gode ut :) Der kom jeg på at jeg har også et stempel et eller annet sted _ kjøpte det til jul i fjor. Når jeg kommer i orden så skal det frem og da skal det bakes :) Takk for påminnelse og inspirasjon.

    Ha en nydelig uke Anne :)

    Klemmer Monica

    SvarSlett
  14. Nam,nam,de så veldig gode ut!
    Minner meg på stempelet jeg har liggende i kakeskuffen å aldri har blitt brukt,hihi;)
    Kjempesøte smågaver:)
    Takk som deler oppskrift!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  15. Så lekkert og delikat!

    Ønsker en fin kveld^^

    SvarSlett
  16. Så koselig med hjemmebakte kjeks! Dette fikk jeg også lyst til å prøve!
    Ha en fin helg!

    Klem fra Vigdis

    SvarSlett