mandag 14. oktober 2013

Fluffy kongler på 1 - 2 - 3 - ...

 Det er tid for sanking .
... kongler , lerkegrener , mose , kvister ...
utrolig så mye fint som finnes ute i naturen ... og så helt gratis !!!
Jeg vet ikke om du har det som meg .
Svært ofte når jeg har samlet med meg kongler hjem fra tur ,
har jeg en tendens til å sette de bort ... i garasjen eller andre steder .
Og hva skjer ???
Jo ... jeg glemmer de bort ...


Så blir de liggende der da ... forlatt og glemt .


 Jeg bruker jo mest kongler til jul .
    Det er bare det at enten så finner jeg de ikke når jeg trenger de ...
     og er jeg så heldig å finne de ... så er de lite egnet til dekorering .
Ikke noe særlig lurt å slenge de fra seg i en plastpose nei ...
og la de bli liggende der .
Men det skal det altså bli en slutt på nå .
Her om dagen fikk jeg et supert tips fra JANNE ..
den dama bobler jo over av ideer og kreativitet ....


Vil du ha superfine kongler ???

Så enkelt kan det altså gjøres ...
Sett konglene i stekeovnen på 150 grader  ... ca 1 - 2 timer .
Mine var ferdige etter 1 time , men det kan jo være litt forskjellig , så følg litt med .
Dette gjorde jeg samme dag som jeg plukket de med meg hjem fra dagens tur ...
De åpnet seg SÅ flott og ble bar SÅ fluffy og fine ...


Dagene mot jul kommer til å gå fort .
Enn så lenge må nok konglene  ligge  på vent ...
 Men i år har jeg  kontroll på årets kongler og kommer til å sanke inn enda flere .
Så får vi se hva de skal brukes til etterhvert ..
mulighetene er mange .
Tusen takk for tipset Janne !!!!


Allerede ny uke ...
Med det fine været vi har hatt nå og temperatur på 15 - 16 grader på dagtid ,
er det nesten så en lurer på hvilken årstid vi befinner oss i .
Først  en fantastisk sommer og så en fantastisk høst ... stort bedre kan det ikke bli ..
Jeg sier det igjen ... tiden fram mot jul kommer til å gå SÅ fort !!!!


En lite påminnelse til sist ...
og husk ...

Ta vare på det som er verdt å ta vare på ...
og med en pust av godhet 
- blås resten av sted .

Ha en fin ny uke alle som titter innom meg .

19 kommentarer:

  1. Dejligt med skønne ting fra naturen. Det var et fint fif med kogler i ovnen. Det ser godt ud.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlett
  2. Så fine de ble da. Takk for tipset. Må nok en tur i skogen en dag.
    Ja dagene frem mot jul går fort.
    Så det er like greit å begynne med enkle forberedelser.
    Ønsker deg ei herlig høstuke :)

    SvarSlett
  3. Oi! dine kongler ble helt superflotte!! Såå moro å se:)
    Veldig greit med denne metoden...så kan en ta konglene frem til "steking" etter
    behov:))
    Ja, nydelig høstvær her også, men i dag er det litt regn i lufta noe som bare
    er koselig - det er jo tross alt høst:))
    Ha en fin fin kveld!
    Klem fra Janne

    SvarSlett
  4. Hi..hi...ja stekte kongler er toppen:))...neida..nå tuller jeg med deg...dette var et flott tips Anne!
    Jeg har også vært en tur i skogen og samlet...det er såå masse fint:)
    Ønsker deg en fin ny uke:))

    SvarSlett
  5. Kjempebra tips,konglene ble kjempefine!
    Ja,naturen har jammen meg mye flott å by på,både av smak, farger og form:)
    Vi må bare nyte det mens vi kan:)
    Ønsker deg en flott uke!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  6. Takk for tipset...konglene ble fine de!
    Koselig å sanke naturmateriale i naturen nå...det er jo den fineste pynten det :)

    ha en fin ny uke Anne
    Klem!

    SvarSlett
  7. Koselig å plukke med seg materiale fra naturen:)
    Smart tips!! Jeg pleier å legge de på varmekablene på vaskerommet!:)
    Her har vi skikkelig høstvær!
    Kos deg masse med finværet:)
    God klem fra Reidunn

    SvarSlett
  8. Hej Anne. Så fine dine kogler blev. Tak for tipset.
    Jeg må ud og lede efter kogler, men her på Færøerne er der ikke så mange træer, som vi har været vant til i Danmark. :( Men naturen har meget at byde på her også, så det skal jeg nok nyde godt af. :)
    Ønsker dig en rigtig god uge.
    Knus fra Anna Berit

    SvarSlett
  9. Å, det var kjempelurt. Konglene ble kjempefine.

    Ha en fiiin dag
    Klem

    SvarSlett
  10. Å så lurt. Konglene ble jo kjempefine. Nå må jeg på konglejakt.

    Klem

    SvarSlett
  11. Dette var et skikkelig bra tips, konglene ble så fine! Nydelige bilder også!

    SvarSlett
  12. Takk for tipset.
    Skal ut og samle kongler i morgen, og da skal de jammen tørkes i ovnen.

    :) Inger

    SvarSlett
  13. Hei Anne♥ Det var et lurt tips, Konglene ble nydelige!
    Masse fint å ta med seg hjem til dekorasjoner og pynt ute i naturen.
    Har plukket meg noen fine kongler jeg også:)
    Tenkte å lage en mosekrans med kongler på, som skal henge på ytterdøren i vinter.
    Fine snøbær også:) Du har så mange fine planter♥ Tuusen hjertelig takk for koselig hilsen♥♥Ønsker deg nydelige høstdager! Beste klemmen til deg!

    SvarSlett
  14. De ble helt nydelige :) Supert tips, bare at jeg er engstelig for hjortelusa. At det skal krype masse småkryp ut av konglene i stekeovnen- og etterpå lage mat der som vi skal spise... Vi har nemlig mye elg rundt her og akkurat på denne tiden er det mye av den hjortelusa ute ved bartrærne. Men bare det har vært kulde i et par dager så er de borte- så jeg får passe på da :)

    Ønsker deg en fin dag

    klem Monica

    SvarSlett
  15. Skikkelig fine kongler! De kan jo brukes året rundt;)

    SvarSlett
  16. Så flotte de ble, takk for tipset! Ha en fantastisk uke hos deg!

    SvarSlett
  17. Kongler er så dekorativt! Flott tips som må prøves! ;)
    Må dagen bli god!

    SvarSlett
  18. Kongler er så fint og dekorativt - og jeg, som deg, bruker dem ofte til jul. Men for en måned siden, klarte jenta mi å rote en haug frem fra en skuff, og dermed kom dem frem og ligger spredd rundt som dekor ;) og den oppskriften på å få dem fluffy er superbra, den har jeg brukt også ;) håper din høst er fin så langt - ønsker deg en skjønn helg <3 klem

    SvarSlett
  19. må nok snart finne fram mine kongler også har en pose stående i kjelleren :)
    takk for tipset og tusen takk for at du ville følge bloggen min :D

    SvarSlett