lørdag 26. oktober 2013

Saftig eplekake med vaniljekrem ...


For de av dere som er så heldige å ha engne epler fra hagen ,
så er denne tiden et absolutt must for eplekake .
Mine epler kommer fra butikken , og jeg skjønner ikke at vi ikke har plantet epletrær i hagen..
men det kan det jo fortsatt gjøres noe med 
Det finnes utrolig mange gode oppskrifter .
Denne var ny for meg , og smakte himmelsk .... ifølge både store og små .
Utrolig saftig og fin ...
Serveres lunken med vaniljeis eller vaniljesaus..
alt etter smak og behag .

Her kommer oppskriften ..

2 egg
2,5 dl sukker
110 g smeltet smør
1 dl fløte
3 dl mel
2 ts bakepulver
3-4 epler
1 pk ferdig vaniljekrem
sukker og kanel til å strø over 
                             
Pisk egg og sukker til eggedosis . Smelt smøret og ha i fløten , varm opp til kokepunktet . Helles  i eggedosisen og piskes litt til . Rør så inn mel og bakepulver .

Kle en kakeform med bakepapir og hell røren i .Skrell og skjær de syrlige eplene i båter og legg på toppen . Fordel den ferdige vaniljekremen over og strø med sukker og kanel .

Stekes midt i ovnen på 165 grader i ca 40 min 

Jeg laget dobbel dose og stekte den i langpanne . Perfekt til å putte i frysen dersom den ikke allerede blir spist opp .

Dette  er lørdagskaken her i huset i dag og skal nytes til en god kopp Sarbucks coffe .

Ha en fin helg !!!!

6 kommentarer:

  1. Denne kaken må smake himmelsk, og får nok bein å gå på kan jeg tenke meg! Jeg må prøve denne en dag;) Kos deg i helgen!

    SvarSlett
  2. Finnes ikke noe som er bedre, enn varm eplekake med krem. Himmelsk godt!

    Vivi

    SvarSlett
  3. Eplekake er en av mine favoritter.
    Var så heldig å få masse epler hos noen venner som har epletrær, så jeg har masse eplekake i frysen.

    God helg.
    :) Inger

    SvarSlett
  4. Denne MÅ jeg bare få prøvd :) Minsten er så utrolig glad i vaniljekrem i kaker så dette blir garantert en favoritt ;)
    Nå har jeg kjøpt inn sitronsyre så nå skal det bli litt eplecider til jul :)
    Du må bare få plantet deg et eple tre Anne :)

    Benteklem

    SvarSlett
  5. Nå har jeg kopiert og skrevet ut!
    Tusen takk for oppskrift, høres kjempegod ut :)
    Tror denne må lages allerede idag....og epler har jeg nok av :)

    ha en fin dag Anne

    SvarSlett
  6. Alltid godt å ha ei god kake i frysen
    i tilfelle en plutselig får brukt for litt godt.
    Eplekake er jo kjempegodt.
    Ha ei riktig god siste oktoberuke :)

    SvarSlett