onsdag 7. mai 2014

Ampler og sammenplanting ...



Jeg har fått spørsmål om tips og råd ved sammenplanting av ampler .
Det skal jeg prøve å svare litt på her .
Sommervarmen i april tok en brå slutt ... og det var vel noe vi måtte regne med .
Klok av skade fra tidligere år har jeg ventet med utplanting ...
men har så smått begynt å tenke litt på hvordan amplene skal se ut dette året .
Man kan jo få kjøpt de flotteste ampler fiks ferdig ...
Jeg syns det har gått litt sport i å sette sammen blomster til amplene selv .


Jeg liker den litt ville og  rufsete  looken ...syns liksom det blir litt mer romantisk .
Jeg bruker å fylle ut med litt forskjellige grønne hengeplanter .
Prøver meg litt fram før det plantes i amplene.

Over her sees Silver Falls ... hvit hengelobelia og rosa Diascia .


Diascia finnes i mange fine rosa nyanser og kan lett blandes sammen .
Jeg liker nok best de sarteste rosa og dette er en plante jeg bruker mye .


Som dere sikkert skjønner så er jeg glad i rosa og hvitt .
Også i år blir denne rosa doble Surfinaen å se her , sammen med hvit Lobelia og en annen 
hvit hengende skjønnhet ...nemlig Bacoba .


Dette bildet er tatt i juli i fjor .
Ser du godt etter skimter du de små hvite blomstene til Bacobaen 
sammen med hvit småblomstret Surfina og rosa dobbel Surfina .
Eføy er fint å bruke sammen , men jeg har bare blitt SÅ begeistret for denne grønne hengeplanten.
Navnet vet jeg ikke ..men kanskje noen andre vet ?
Lurer egentlig på om det er en stueplante ... den er i alle fall flerårig , utrolig dekorativ med sine grønne blader med hvitt rundt kanten .


Den vokser villig og er lett å formere  .


Siden jeg ikke har fått plantet så mye enda , og plantene står litt på vent innendørs  ...
velger jeg å vise litt bilder fra i fjor . 



Jeg er også glad i det hvite ...
På hageporten henger en hvit hengepelargonia og ønsker velkommen i hagen .
Ampelen består av Silver Bells .. hvit småblomstret Petunia og en Bacoba på baksiden .
Inntil husveggen blomstrer lavendelen villig .
Jeg gleder meg til den igjen blomstrer ..
og humlene surrer og koser seg inni de små blomstene .


Å nyte morgenkaffen her og kjenne på stillheten og den deiligste lavendelduft ...
det er balsam for sjelen det .


På en skyggefull plass bakerst i hagen gjør den ødelagte trillebåra god nytte for seg som et vakkert blikkfang . I fjor var den fylt med ... Pletter i luften , sølvblad , hvite og rosa Flittig Lise .
Det  er alle planter som tåler godt skygge .


Som så mye annet er blomster og hage både prøving og feiling ...
Noe får man til og noe får man ikke til ... slik er det med alt .

Men det finnes noen viktige regler å følge dersom du skal lykkes med amplene dine .
Husk at de må ...

  Plantes i god jord 
    Vannes og gjødsles regelmessig .
 Klippe og plukke bort visne blomster så nye får kraft til å blomstre .
Som du skjønner ... de trenger den beste pleie.
Men for en glede de gir tilbake.

Når det gjelder vanning, kommer det selvfølgelig an på hvor varmt det er .
Husk at vinden også tørker ut plantene .
Gjødsel er et must ... i alle fall hvis du vil ha store fine ampler .
Jeg gjødsler 1 - 2 ganger i uken sommeren gjennom .
Men husk at planten må være fuktig når du gjødsler ....ellers kan de få sviskader .

Jeg bruker Substral plantenæring og blander i vannet .
Varierer med å løse opp fullgjødselperler i vann og så vanne .
Det finnes mange varianter av plantenæring ...dette var bare hva jeg bruker .

Og så kommer det jo an på hvordan sommeren blir .
En kald og regnfull sommer er ikke det blomstene liker best .
Så i år krysser jeg fingrene for en strålende sommer med mye sol og varme .
Dette ble et laaaangt innlegg ...
Dersom du fortsatt henger med .... håper jeg du ble litt inspirert .
Lurer du på noe så ta kontakt ...

Ha en fin - fin dag alle som titter innom ...
♥♥♥





                                           

24 kommentarer:

  1. Snakk om flor da. Gleder meg til å se bilder fra hagen din
    i år også. Så herlig med masse flotte blomster. Den hengeplanten
    likte jeg også veldig godt. Skal se om jeg ser noe sånt på
    Hagesenteret etter hvert jeg også. Den passer jo perfekt sammen
    med for eksempel potter eller lignende i Zink. Takk for tipset.
    Klemmer fra Marit

    SvarSlett
  2. Du äe en fen på att få det fint i samplanteringarna.En stor inspiration ger du oss med dessa helt underbara bilderna. Det enda du och vi inte kan rå på är ju vädret, en regnig sommar blir det inte som man vill alltid.Förra sommaren var ju bara så fin och gav mersmak på allt.
    Önskar dig en fin och härlig fortsättning på våren
    Kram Meta

    SvarSlett
  3. Dette var et innlegg som mange kommer til å sette pris på..... inklusive meg :)))))))))
    Så fantastiske de er disse sammenplantingene dine ♥♥ Fineste jeg har sett skal du vite :) Gjødsling og vann er sikkert alfa og omega for å få slike ampler dette.
    Elsker denne romantiske utførelsen,drømmer jo meg bort i disse bildene ♥

    Tusen takk Anne for at du deler dette med oss, snill du er ♥

    Gode klemmer fra meg ♥♥♥♥

    Bente

    SvarSlett
  4. Å du milde TID .......Noe SÅÅÅÅ vakkert!!!!!
    Kjenner jeg får sommerfugler i magen av alt det vakre du deler;))))
    Oj oj......som en drøm altså!!!!
    Du er super dyktig og har en vidunderlig smak som jeg LIKER!
    TAKK for stor inspirasjon !

    Sommerfugler og god klem fra meg ;)

    SvarSlett
  5. Jeg føyer meg i rekken som inspirert leser av bloggen din, Anne! Og ikke minst de lekre bildene!! :) Ja, rosa og hvitt er vakkert! Du skaper trivelige og romantiske blomsterarrangement. Ser at du har en vidunderlig uteplass... *drømmer*
    Takk for gode tips og råd! Jeg kommer tilbake og leser mer.
    *Vårklem til deg*

    SvarSlett
  6. Sikke en nydelse at se og læse dit indlæg....DET er balsam for sjælen ;) ahhhh
    Smukke smukke blomster du har der,nu vil jeg se om jeg kan få dem her i DK, jeg elsker dit farvevalg;)
    Tak,tak,tak

    Knus og kram herfra

    SvarSlett
  7. Så utrolig fine bilder. Nydelig ute hos deg. Jeg blir nesten litt misunnelig, jeg.

    God klem fra meg

    SvarSlett
  8. Vakkert Anne, jeg drømmer om en hage som din, kanskje en vakker dag. Du er utrolig flink, nydelige farger og så sommerlig skjønt. Klem

    SvarSlett
  9. Jeg husker godt dine imponerende og vakre ampler fra i fjor! Nydelige sammenplantinger du lager, vel verd både penger, tid og energi:-))) Tusen takk for dette flotte innlegget, jeg ble virkelig inspirert til å lage en egen ampel i år framfor å kjøpe en ferdig. Flere planter sammen blir jo så mye finere! Takk igjen og klem fra Berit

    SvarSlett
  10. Helt underbart inlägg! Så mycket inspiration. Tack! I år blir det rosa-vitt-silver i mina krukor:))
    Så jättefint du har det, härligt med krukor och amplar överallt. Jag kan inte riktigt ha så mycket eftersom vi är bortresta stora delar av sommaren, om jag inte hittar ngt bra bevattningssystem.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvarSlett
  11. For en herlig inspirerende hage
    Skal jammen prøve meg på egne sammenplantinger etter å ha sett dine vakre i Rosa Og Hvitt
    Ha en fin kveld
    http://gunssidebollerogbrus.blogspot.no/

    SvarSlett
  12. Wow for en flott hage du har!! Sååå mye fine blomster! Jeg ble hvertfall inspirert! Tror jaggu jeg skal prøve å plante noen ampler selv i år :)
    Ønsker deg en flott dag:)

    SvarSlett
  13. Helt NYDELIG!! ...dån...

    SvarSlett
  14. Ååååå som jeg har studert alle de flotte hagebildene dine her - himalaya så vakkert rundt deg.Ikke rart man blir utålmodig og vil begynne å styre ute!Her er stuen dekker av uteplanter,masse Pelargonium spesielt,men de pynter jo veldig opp mens de er på stuen da.Kaldt ute for tiden,så jeg måtte ta inn det meste - noe jeg forøvrig var forberedt på…man vet jo at det kan være kald langt uti Mai selv om det plutselig er varmt noen dager i April ;)
    Elsker sammenplantingene dine,så romantisk og vakkert og ikke minst inspirerende!!! Nå kribler det ekstra i fingrene her!
    Dette var en nytelse av et innlegg!!!
    Ha en fin dag!!
    Toveklem.)

    SvarSlett
  15. Åh, her kan jeg bare sitte å drømme meg bort - lenge!
    Du verden noe så nydelig!

    Takk for inspirasjon. Klem

    SvarSlett
  16. Her har du virkelig mange flotte ampler og lagt ned massevis av arbeid. Jeg ble inspirert! Takk :)

    SvarSlett
  17. Anne...det er bare EN ting å si...LEKKERT!
    Så fantastisk flotte ampler du har..og både Diascia og silver falls er favoritter hos meg også:)
    Nå venter vi på sol og varmere vær...så er vi u full gang med utplantingen:)
    Ønsker deg en fin ukeslutt:)

    SvarSlett
  18. OMG loooooove your today's photos-gorgeous!!!!!!!!! Nice days!xoxo
    Vicky

    SvarSlett
  19. Å hjelpes Anne- Her var det mykje fint! Drøymer meg heilt vekk og fekk mange idear til sommarens amplar og krukker- Takk for inspirasjon!!
    Ønsker deg ei God helg!
    Klem

    SvarSlett
  20. Hei igjen Anne…er tilbake og nyter de overvakre bildene dine igjen jeg :)))
    Ble veldig inspirert!!!
    Og om du tar en titt på bloggen min ser du at jeg til og med har en liten hageufordring til deg på bloggen min…du er vel med???
    God Helg!
    Toveklem :)

    SvarSlett
  21. Det ble et nydelig og vakkert innlegg :) Wow så flink du er og for noen vakre sammensetninger. Klarer jeg en brøkdel av dette så blir jeg stor fornøyd. Takker så masse for flott inspirasjon.
    Litt av en drømmehage du har :) Må la siden stå oppe så jeg kan vise Finn når han kommer inn.

    God helg - kos deg Anne

    Klem Monica

    SvarSlett
  22. Jeg hang med:) Det var så vakkert så vakkert hos deg!! Så nydelig du hadde plantet. De rosa doble surfinaene har jeg jaktet på i flere år nå. (hadde selv for noen år siden), men siden har jeg ikke fått tak i dem. Ja, jeg gjødsler også flittig gjennom hele sommeren. Og prøver så godt jeg kan å følge oppskriften din ellers.

    Ha en fin fredagskveld. Og takk for titten av de flotte bildene.

    SvarSlett
  23. Hvor er det smukt på alle måder.! God helg
    ♥ Birgitte

    SvarSlett
  24. Jeg er så imponert Anne!
    Amplene dine er fortryllende vakre å det samme er resten av hagen du viser oss:)
    Takk for gode samplantingstips,jeg kommer nok til å prøve noen av dem i sommer:)
    Ha en fin dag!
    Klem Caroline

    SvarSlett