torsdag 12. desember 2013

Fletteloff ....

 Hva passer vel bedre en regntung dag enn å fylle opp litt i fryseboksen..
Ingen julefrokost uten fletteloff 
♥♥♥
Oppskrift ...

1/2 l melk
800 g hvetemel
50g gjær
100g margarin
1/2 ts salt
(1 ss sukker)

Smelt smør ,varm melken og alt blandes godt .
Har du kjøkkenmaskin er det bra .
Tildekkes og heves til dobbel størrelse
Ta deigen ut på bakebordet og del den i to
Del deretter hver del i tre lange remser  ... og flett sammen .
Jeg bruker alltid olje på bordet istenfor mel ved all utbaking ..

Etterheves på stekeplate 
Pensle med sammenpisket egg og dryss valmuefrø over .
Stekes på ca 200 grader ... tiden varierer nok  fra ovn til ovn .
Følg med å se når brødene får en fin gyllen farge 

♥♥♥


Når jeg først var i gang i dag , ble det faktisk både rugkranser og horn .
Julekaker er en ting ...men det smaker alltid godt med gjærbakst til julens spesialiteter .
Dagen i dag har vært regntung og mørk fra morgen til kveld.
Men med levende lys , julemusikk og en blanding av røkesle og bakelukt i huset så har det vært en fin dag innendørs. Godt å få gjort litt når en har fridag .

Juleklem fra Anne

9 kommentarer:

  1. Ja fletteloff må en ha til julefrokostene
    Jeg bakte en del her tidligere, men må sjekke så
    jeg er sikker på at det er nok igjen. Brukte noe
    i selskapet vi hadde.
    Ønsker deg ei velsignet god adventshelg :)

    SvarSlett
  2. Dette ser deilig ut! I dag bakte jeg lussekatter som 4.klassingen skal ha med på skolen i morgen. Får nok bake litt mer gjærbakst før jul, det smaker alltid så godt:-) Ha en fin kveld videre! Klem fra Berit

    SvarSlett
  3. Denne fletta loffen så virkelig god ut. Ingen ting er som gjærbakst!

    Klem Vivi

    SvarSlett
  4. Så koselig Anne!
    Høres ut som det har vært en super friedag:)
    Tusen takk som deler denne oppskriften på fletteloff,ser kjempegodt ut:)
    Ønsker deg en god helg!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  5. Ååå,så deilig det så ut Anne, mmmm nammi
    Det fikk jeg lyst å prøve, mannen skal kjøpe valmue frø ;)
    Headeren din var aldeles skjønn,helt deg ♥

    God helg,så glad du finnes ♥

    Klem Bente

    SvarSlett
  6. Søte gode Anne <3
    Titter innom for å ønske deg og dine en nydelig førjulstid :)
    Håper du har det bra!
    Tusen hjertelig takk for de gode ordene du legger igjen hos meg. setter umåtelig stor pris på det:)
    Finner ikke helt energien til blogging for tiden,- hverdagene krever sitt. Går fremover med mannen, men er noen utfordringer vi ikke kunne forutsi på forhånd.. Vi får ta tiden til hjelp <3
    God klem fra meg

    SvarSlett
  7. Å for et lekkert brød.....viktig at de er pen og vettu:)))
    Nå tar jeg en juleferie fra bloggen.

    GLEDELIG JUL skjønneste Anne!
    Kos deg massevis.

    Klem for hele julen
    Camilla .

    SvarSlett
  8. Næææ det må jeg også prøve Anne. Det ser så lækkert ud. :-)
    Håber du nyder december dagene
    Kram Birgitte

    SvarSlett
  9. Tror ikke jeg hadde orket butikkjobb slik like før jul.
    Lett for å bli kaos da, og noen ganger sure folk.
    Men det er forhåpentlig sjelden.
    Her er det ikke storm, men det regner.
    Kjedelig med regn oppå snødekte veier,
    Så da får en skynde seg langsomt, når en er ute.
    Ønsker deg ei velsignet god førjulshelg :)

    SvarSlett