mandag 13. september 2010

Tomater fra egen hage ...

...har både en ekstra smak og aroma . Jeg hadde ikke så store forhåpninger da jeg kjøpte 2 ... litt stakkarslige tomatplanter av torghandleren senest i juni ... Jeg var sent ute ... og de eneste han hadde var disse to ...slett ikke noen prakteksemplar ...
Jeg var i ferd med å haste videre da han dyttet de to plantene ned i en halvskitten bærepose... nærmest hang den på armen min ... og smilende sa :" De er dine for 15.- kroner ...God helg ..!" Han var tydeligvis glad for å bli kvitt dem ...
Vel hjemme tenkte jeg at det ikke var noen vits å plante dem ...sansynligheten var liten for at de ville overleve ... I mitt stille sinn var jeg litt irritert på meg selv som hadde latt meg overrumple av en dyktig torghandler ... men .. men... 15 kroner.. det var jo ikke det store tapet ..

Nå ...2 1/2 mnd. senere har vi allerede høstet en mengde ... og plantene bugner fremdeles over av tomater som modnes .. sakte men sikkert . I skrivende stund talte jeg 47 .. med stort og smått ... og enda er det mye blomster !!
Vi har vært egenforsynt av tomater til nå og samtidig har vi hatt gleden av å gi bort ... Det blir spennende å se hvor lenge ut over høsten det varer .
Men en ting er sikkert ... dette hadde jeg ikke drømt om da jeg hastet hjem sent en lørdag ettermiddag fra torget ... med " to halvdøde planter i posen ... "

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar