mandag 20. august 2012

Peppermynte - te ... fra egen hage .




Denne teen er så absolutt blitt en favoritt her i huset .

I den lille kjøkkenhagen , vokser det to peppermynteplanter . Jeg kjøpte de ganske små for et par år siden , og jammen har de vokst seg store og fine . All mynte sprer seg nesten som ugress , så dersom en ikke passer litt på , er det mynte overalt . Derfor har jeg plassert hver plante i en stor potte og satt de i hvert sitt trekantbed  omkranset av buskbom . Så er det bare å håpe at de holder seg der ... innenfor " muren "..





De deilige sommerdagene vi har hatt i det siste har blitt benyttet mye ute i hagen til både det ene og det andre . Peppermynten er blitt klippet og to kurver ble fylt opp  , enda er det mer igjen .



Så ble stilkene ribbet  for blader , og innholdet i kurvene minket betraktelig . Det er kun bladene som benyttes og til slutt sto jeg igjen med en kurv som var fylt nesten opp .



 Deretter ble bladene tørket i stekeovnen ... varmluft ca. 50 grader. Det tok jo noen timer og den deiligste peppermynteduft fylte hele huset . Jeg følte nesten jeg gikk i min egen  mynte rus resten av  dagen ...


I tillegg til å være velsmakende , er den bra for fordøyelsen og bra ved forkjølelse .
Ja , faktisk så hevdes det at Peppermynte - te fikser det meste ... det syns jeg høres litt drøyt ut da.
Det gjenstår å se ....


Etter endt tørking ble teen fylt på glass ... og innholdet var skrumpet  ganske betraktelig inn .
Tekannen kjøpte jeg på marked i London for mange år siden og syns den er så koselig .


Det ble 3 fulle glass som vist på bildet . Og med etiketter og pyntehetter fra Cath Kidston er jeg så fornøyd ... Tenk så koselig å kunne gi bort et glass med te fra egen hage !!!! 


Og tenk så deilig å avslutte en fin sommerdag med en kopp nydelig Peppermynte -te fra egen hage ..   
her i paviljongen ... faktisk så smaker den godt kald også .

 Jeg nyter fremdeles feriedager og har vært knallheldig med det fine været . Derfor litt lite blogging og lite bloggbesøk ... sorry ..
Ønsker alle en fin dag .... og husk ...

Glede finner du i hverdagens små øyeblikk ♥

22 kommentarer:

  1. Heldig er de som får den teen! Her vokser det mynte overalt i hagen og dumme meg røsket opp alt på fredag.:( Men til neste år.....:)

    Ønsker deg en herlig uke.

    Klem fra Meta

    SvarSlett
  2. Hei Annemor.
    Så vakkert du gjør det. :)
    Elsker bloggen din.
    Klem fra Mette.

    SvarSlett
  3. Du så koselig da...tenk te fra egen hage...tenker den smaker fortreffelig!!
    Nydelige bilder hos deg Anne :)

    SvarSlett
  4. Smaker sikkert kjempegodt med peppermyntete fra egen hage.
    Kanskje det er en plante en må prøve en gang. Men det spørs om
    den overlever vinteren ute her.
    Så koselig med te på de fine glassa med "hatt" på. Nydelig.
    Og den tekanna var jo bare skjønn.
    Ønsker deg ei herlig uke :)

    SvarSlett
  5. Åå, dette så bare herlig velsmakende ut :))Sikker kjempe sunt
    Du verden så vakkert du har det i hagen,du er så flink med blomstrende dine,frodig og flott :)
    Kos deg og nyt dagene du har igjen ♥

    Klem Bente

    SvarSlett
  6. Så koselig og inspirerende innlegg! :)
    Peppermynte-te er kjent for å ha mange bra egenskaper som medicinsk urteplante. Jeg har oregano - som også sprer seg villig... Men jeg har ikke prøvd å tørke den. Har du erfaring med det?
    Takk for hyggelig hilsen inne hos meg! :))
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  7. Hei Anne og tuuuusen takk for hilsen!:)
    Herlig innlegg du har, og det høres helt fortreffelig ut med den teen:)
    Har aldri prøvd dette, men nå fristet det til å skaffe meg en slik
    plante - og sette igang:))
    Nydelige bilder!!

    Nå føler jeg at jeg kan "puste ut" igjen...den 5-6 timers lange operasjonen er over:))) og alt gikk bra.
    Han har/hadde ei komplisert cyste på hjernen...og noe de sjeldent
    opererer..
    Men nå kan vi se lyst på livet igjen:)

    Ønsker deg en nydelig kveld!
    Klem fra Janne

    SvarSlett
  8. Takk for tipset! Jeg har selv to slike planter i hagen og plukker meg ofte noen blad til morgen-teen- men jeg har jo ikke tenkt på å tørke dem....
    Super gaveidé også!
    Flotte bilder som vanlig- alltid like hyggelig å titte innom her :-)
    Mvh Monica

    SvarSlett
  9. Så flotte bilder, og peppermynte te smaker nydelig, fra egen hage må det bli noe helt ekstra.

    En fin uke til deg!

    SvarSlett
  10. Takk for fine ord!

    Herlige bilete frå hagen.
    Og den teen må smake nydelig :-)

    SvarSlett
  11. Så nydelig det ser ut i hagen din Anne!
    Den oppstammende rosen gjorde mye utav seg,kjempeflott:)
    Så koselig å høre hvordan du laget din egen peppermyntete,jeg burde så absolutt ha gjort det samme,for det er jo kjempegodt:)
    Nydelig tekanne,fint minne fra en av reisene dine:)
    Ønsker deg en super dag!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  12. God morgen !
    nydelig blogg du har !
    fortryllende bilder:))
    ønsker deg en fin dag :)
    klem Eli :)
    jeg føller deg :)

    SvarSlett
  13. Så flink du er :) lager din egen te! Den hørtes
    veldig god ut. Og så har du jo så nydelige bilder.
    Koselig her hos deg. Ha en fin dag videre. Klem fra meg

    SvarSlett
  14. Hei Anne!!

    Gøy du vil være med på min give away,masse
    lykke til!

    Herlige bilder fra et paradis av en hage,her vil jeg bo:)

    Nyt uken!

    Klem Linda:)

    SvarSlett
  15. Så herlig, og morsomt å kunne høste fra egen hage. Det er en vakker og frodig hage du har!
    Drømmer om å få til noe slikt.
    Klem T

    SvarSlett
  16. Så vakre bilder du viser, og så nydelig med alt det lure du har plantet der. Herlig med god te også, nå på sensommeren. Jeg håper du nyter de fine dagene og at denne uken gir deg mange fine timer og minutter.God klem til deg :))

    SvarSlett
  17. Så utrolig fine bilder du viser. Så heldig du er som har peppermynteplanter i hagen. Herlig å kunne lage te fra egen hage.

    God klem fra meg

    SvarSlett
  18. Å det så fantastisk deilig ut, kanskje det er det jeg må prøve meg på, har nettopp avsluttet et rips-saft prosjekt:) Det smaker så mye bedre når man lager ting selv!
    Fin uke til deg:)
    Klem fra Tone

    SvarSlett
  19. Som vanlig et vakkert innlegg du deler med oss...det er imponerende alt du setter fingrene dine i!!
    Lage egen myntete er ikke for hvermansen kan jeg skjønne...mye arbeid for å få en kopp te, men så er det sikkert verd strevet når du sitter og koser deg i den nydelige paviljongen din.
    Hjertelig takk for koselige kommentarer fra deg...joda, muggene kommer frem igjen en vakker dag.
    Ha en fortsatt god uke.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  20. Vet du....jeg kan kjenne duften av peppermynte helt hit...mmmm
    Så vakre bilder og så mye inspirasjon hos deg at jeg må nok se blidene en gang til!

    Ha en vakker onsdag i ditt vakre uterom!

    Klem Camilla.

    SvarSlett
  21. For et nydelig innlegg!!
    Tenk å plukke te fra egen hage,da, mynte te høres veldig fristende ut:)
    Ønsker deg en fin dag, klem Hanne

    SvarSlett
  22. Du Tar fantastiske bilder, Annemor!
    Utrolig vakkert :-))
    Ønsker deg en fin torsdag!
    Klem til gode deg!

    SvarSlett