mandag 25. april 2011

Jeg har forelsket meg i ...

TUSENFRYD !!!!




Tusenfryd er en flott staude som har utrolig mange velfylte blomster . Jeg har jo falt helt for den svak rosa . På latin er navnet Bellis perennis ... Bellis betyr VAKKER ... og perennis betyr FLERÅRIG . Den er så utrolig fin i krukker og kar .. i bed .. og på gravplassen . Ja selv som et teppe i plenen er den et syn ... men dessverre ... et slik teppe har jeg aldri fått til hos meg .




Her om dagen da jeg var innom hagesenteret for å få med meg min utkårede hjem , overhørte jeg en liten samtale mellom et ektepar ... det var nok ikke meningen at jeg skulle høre det ... men det gikk ut på at .. de FORFERDELIGE blomstene den damen (altså meg ) holder i hånden .. de skal i alle fall ikke vi ha en eneste en av , for verre ugress finnes ikke !!! Jeg måtte smile litt for meg selv og tenke at slik ser vi forskjellig på ting ... heldigvis .


Fikk lyst å dele med dere ... Historien om TUSENFRYD ... ( fra eventyret til John Myhre )


Historien forteller at da Blomstenes dronning , Rosa , hadde bursdagsselskap , kom de andre blomstene for å gratulere . Alle blomstene kom , de bukket og neiet for Rosa . Bare en liten blomst var så beskjeden at den ikke turte å gå frem til dronningen for å hilse ... den syntes den var så mye dårligere kledd enn de andre .
Den visket for seg selv et ønske om lykke og og alt godt til dronningen . En svak vind strøk forbi og tok med seg ordene til Rosa ... hun så den lille blomsten og spurte hva den het . " Gåseurt" svarte den og sa videre at "kjolen min er ikke så pen som alle andres ".
Da sa Rosa " Kjolen din er både vakker og ren , uten en flekk , og mellom bladene dine ser jeg hjertet ditt ... et hjerte som skinner som gull . Fra nå av skal du hete TUSENFRYD ... for du er tusen ganger vakrere enn alle de andre ".
Da ble den lille blomsten rød av glede , og siden den gang har blomsten vært lyserød på tuppen av blomsterbladene .



Nye vårdager ligger forran oss ... la oss nyte dem !!!

14 kommentarer:

  1. Å, så vakkert eventyr ♥ Om en skjønn blomst.
    Jeg har alltid likt tusenfryd , men har virkelig fått øynene opp for den nå i det siste. Den har liksom alltid bare vært der...
    Det er fint å ha stor tomt, det var jo en av grunnene til at vi kjøpte her , men det er plantet så vilkårlig. Litt her og litt der. Nå prøver jeg å lage litt helhet samtidig som vi skal beholde naturtomten......Ambisjoner er godt å ha..... Vi har mye arbeid foran oss og mye glede :)
    Klem :)

    SvarSlett
  2. awww, for et utrolig koslig innlegg du har skrevet Anne :)
    Jeg synes også at Tusenfryden er en vakker blomst <3

    Ha en flott uke, klem fra Ingrid

    SvarSlett
  3. Hei!
    kan godt skjønne du er betatt av tusenfryd ja!
    Di bærer navnet sitt med rette!
    Fin blogg du har;)
    Klæm fra Beate

    SvarSlett
  4. Så nydelig den lysrosa tusenfryden din er ♥. Har berre sett rød tusenfryd i butikker og hagesenter her rundt om. Så var den jo så fin fortellingen din om tusenfryden. :)
    Ønsker deg ei flott uke!
    Hilsen fra Catharina

    SvarSlett
  5. Hvor var det sødt, det lille eventyr. Det ville jeg gerne gengive på min blog en dag. Hvis jeg må. Med henvisning til dig :-)

    Se min blog - der er allerede en henvisning til dig i dag :-)

    Klem

    SvarSlett
  6. En søt historie!!
    Er selv så glad i tusenfryd...og de minner meg om snop :o)

    ha en fin dag Anne :o)

    SvarSlett
  7. Det var en vakker fortelling om hvordan Tusenfryd fikk sitt navn!
    Skjønner godt at du har forelsket deg i den sarte yndige blomst!
    Jeg har en av de ved inngangen .Alt den forlanger en skvett vann i ny og ne!
    Venter i spenning på de jeg plantet sist høst!
    Ha en fin ny uke!
    klem

    SvarSlett
  8. Heisan ! Fin tekst, fine bilder og fin tusenfryd ! Kjøpte fleire av sorten i fjor og hadde i potter før eg planta dei ut. Dei har ikkje vist seg i blomst enno men eg håper enno. Ha det godt.

    SvarSlett
  9. Hej Anne

    Du er altid velkommen i min have en anden gang :-)

    SvarSlett
  10. Åååå for en vakker historie, den gikk rett inn i mitt hjerte og jeg kommer alltid til å huske den:)))
    Ha selv en riktig god solskinsdag!
    Klem Anne Karin

    SvarSlett
  11. Nyyyydelig!!
    Har og tapt hjertet til disse små nusselige blomstene!!
    Ha en deilig dag!!!
    Klem fra Sol

    SvarSlett
  12. Hei og hå, Anne! Tusen takk for veldig koselig kommentar hos meg!Det varmet! Og tusen takk for nydelig eventyr om Tusenfryd. Det skal jeg jammen fortelle barna! Har forresten Tusenfryd rundt om i hagen, og har beatandig likt de fargerike småblomstene. Jeg synes bildene du legger i bloggen er så fine. Romantisk designet, rene farger og veldig søtt redigert, med hjerteramme og greier.
    Du er en dame med sans for detaljer, synes jeg. (O: Ha en flott helg! Kos deg med brylupp!!(O: Klem fra Mai Liss

    SvarSlett
  13. Hei, og tusen takk for at du vil være med på give away'en min:) Kjempe hyggelig blogg du har! Gleder meg til å følge deg videre!

    SvarSlett
  14. Åh, for et nydelig eventyr, takk for du deler det med oss!
    Synes Tusenfryd er nydelig!
    Ønsker deg en fin fredag.
    Klem

    SvarSlett