søndag 4. september 2011

An apple a day keeps the doctor away ...

Fristende ... skinnende ... saftige epler . Juvelen blandt frukter sies det . Norske epler er vel noe av det beste som finnes . Nå er de her ... og de smaker bare så utrolig godt !


Som liten var jeg så heldig å ha mitt eget tre i eplehagen ... med verdens beste epler på !


Her i hagen har vi ingen epletrær . Jeg kan ikke skjønne hvorfor .... Hva i allverden har jeg tenk på ... eller ikke tenkt på .... jeg som er Så glad i epler !


Selvfølgelig er det jo ikke for sent å gjøre noe med det ... Men det er bare det at jeg vil helst ha store , flotte , gamle ærverdige epletrær med en gang ... sukk ... og det lar seg ikke gjøre .


Nå er det nå en gang slik  at de som er så heldige å ha epletrær i hagene sine , ikke alltid vet å gjøre seg nytte av de . Og det kommer sånne som meg til gode . Jeg er så heldig å ha fått en stor kurv med de nydeligste røde epler i dag  ... heldige meg .

foto... J.d`ArcLiving


En lun og god eplekake smaker ekstra godt til ettermiddagskaffen når vinden uler ute og regnet pisker mot vindusruten .
Jeg glemte å ta bilde av det ferdige resultatet ... men  jeg kan forsikre dere om at det smakte nydelig ! Eplekake hører så absolutt høsten til .


Smuldre eplepai .

Dekk en form med skrelte eplebåter .
Dryss over litt sukker og kanel .
125 g smør
2 dl havregryn
1 dl mel
1 dl sukker
1 ts kanel

Bland det tørre og slå over smeltet smør .
( Dette er en liten oppskrift så jeg doblet den.)
Dekk eplene med denne massen .
Stekes på 200 grader ca 30 min midt i ovnen .


 Har du forresten smakt epledipp ?
Den består av vaniljeyoughurt + en stor dose kanel ... nam ...


Helgens blomster er nydelige erteblomster tatt inn fra hagen .
Noen små buketter rundt i huset gir den deiligste duft .
Ha en fin dag du som titter innom ♥

10 kommentarer:

  1. hei på deg.
    åå så skjønne fristende bilder av epler,
    elsker epler jeg å, men kan ikke ha så mye av dem,
    ønsker deg en fin høst dag,
    klem fra
    sylvia

    SvarSlett
  2. Heisann
    Nydelige bilder.....epler er jo både gode og dekorative :o)
    Du får plante deg et tre Anne!
    Våre epler er ikke modne ennå, men snart blir det eplekaker i huset....og takk for oppskrifter!!
    Ha en fin søndag :o)

    SvarSlett
  3. Takk for vakre, fristende bilder og en spennende oppskrift! Den skal testes ut!!

    Go' søndag til deg fra meg;o)

    Heleneklem

    SvarSlett
  4. Så nydelig ,Anne.
    Det er ikke mange som kan vise fram epler på en så fristende og dekorativ måte.
    Og oppskriften.....lurer på.....Lavkarbo, vet du ;)
    Kanskje jeg kan bytte ut litt av havregrynet med noe .
    Søndagsklem :)

    SvarSlett
  5. Norske epler er helt nydelige:)..Jeg har også bakt eplekake i dag...deilig:)
    Vi har 2 epletrær i hagen og i fjor var det stapp fullt med epler, men i år ble det neste ingen:(...Ikke vet jeg hvorfor!!

    Ønsker deg en fin søndag:)

    Klemmer Ea

    SvarSlett
  6. Nydelige epler.
    Skal bake eplekake til neste helg.
    Din så kjempegod ut.
    Jeg har epletre som min mor sådde av et frø for ca 20år siden. Det holder på og dø, og det synes jeg er så trist. For det treet minner meg om min mor,som døde i fjor sommer.

    Klem Synnøve

    SvarSlett
  7. Så vakker innlegg, Anne!:)

    Enig vi bør ha epletrær i hagen!
    Sist sommer plantet vi to. Og begge har gitt oss epler allerede.
    Takk for oppskriften og tipset om dip med kanel.
    Vi bruker ofte vaniljekesam over en fruktsalat.
    Ha en fin ny uke!
    klem fra Jorunn

    SvarSlett
  8. Nam,nam,nå fikk jeg vann i munnen;)
    Flotte bilder av fristende epler...Ja,det er virkelig godt med norske epler.
    Vi plantet 2 epletrær for 2 år siden det ene er det 1 eple på i år,å det andre er det 9 på,hihi,de skal nytes kan du si ;)
    Tusen takk for den hærlige oppskriften,den skal prøves...Og det høres kjempegodt ut med eple og dip til,nam;)
    Ha en fiiin ny uke!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  9. Oj for et delikat innelgg:) Jeg er så heldig ha et vill-epletre nær tomta vår som jeg kan forsyne meg fritt av. vet ikke hva slag. De egner seg godt til syltetøy og kaker, men å spise som de er, er de for sure til synes jeg. Par år siden plantet jeg et tre i hagen, Summer -red, men akk så kom rådyrene og barket det:(( Har klippet det helt ned til bakken, og nå vokser det opp som en busk. Vet ikke helt hva jeg gjør videre, men bør vel klippe ned til en leder?

    Smuldre-eplekake nammm...det er en av de beste!

    Ha en fin kveld, klemklem ^^)

    SvarSlett
  10. mmmmmmmmm, så deilig.For en fruktoman som meg, er dette en fryd for øyet.
    Jeg har en far som er lektor i jordbruket, der jeg vokste opp krydde det av epletrær i hagen.Det er så koselig og så godt.
    Syntes du skal skaffe deg et søtt lite epletre:)
    Ha en flott mandagskveld!

    SvarSlett