onsdag 21. september 2011

Fråts med god samvittighet ..



Her i hagen står en bjørnebærbusk eller kanskje jeg burde si et tre ...
Den vokser i alle fall høyere enn huset og bugner for tiden av bjørnebær .
Det nytter ikke å få plukket inn bærene bare ved å stå på bakken , nei her må det gardintrapp til for å høste disse mørk fiolette .. nesten svarte ..  runde delikate bærene , som i form og fasong er en blanding av bringebær og multer .


Bjørnebær er en av de mest antioksidante matvarene vi har ♥


Vitaminbombe ... proppfull av  C - vitaminer ♥


Svært rik på fiber ♥


Bjørnebærene modnes sakte men sikkert .  Pleier å plukke dem inn med ca.3 - 4 dagers mellomrom .
Det kommer selvfølgelig an på været .
Puttes rett i frysen .


Her plukkes det liter for liter for tiden . Tror det kommer til å slå alle rekorder i år .
Så da gjelder det vel bare å boltre seg i deilige bjørnebær !
Lurer på om noen av dere har et godt tips til hva man kan bruke de til ?
Her går det mest i is og varme bjørnebær , som vel de fleste kjenner til ..
eller ..
Bjørne - smoothie :

2 dl cultura naturell
2 dl frosne bjørnebær
1/2 banan

Kjøres i blender og NYTES straks !

Nyt dagen i dag !



17 kommentarer:

  1. Å, så fantastisk fine de er i tillegg til at de smaker himmelsk.

    Ha en superfin dag

    Klem

    SvarSlett
  2. MMMMMMM,heldiggris som har et sånnet flott "Bjørnetre"!
    Herlig å fryse ned og ha til smoothie utover ja!
    Ha en knall dag!!!
    Goooe klem fra Sol

    SvarSlett
  3. Åh....bjørnebær er såå godt!
    Is og varme bjørnebær er det de brukes til her!
    Men likør er jo også noe....
    kanskje jeg må ta en tur å kikke etter...har et sted men spørs om de er rotnet i alt regnet.

    ha en fortsatt fin dag...og kos deg
    Klem fra meg :o)

    SvarSlett
  4. Lekre bilder. Bjørnebæer er bare SÅ GODT!

    SvarSlett
  5. Å så herlig å ha en slik busk..tre..i hagen, her i huset blir det brukt i smotie!! Deilig:) Ønske deg en fin kveld! Høstklem Tone

    SvarSlett
  6. Ååå, så masse bjørnebær !
    Vi har her også , men de modnes sånn i hytt og vær.
    Dine var store og flotte !
    Og så klarer du igjen å lage noen superfine bilder !
    Jeg tror det må være godt i pai med vaniljekrem.
    Klem :)

    SvarSlett
  7. Så heldig du er som har så masse bjørnebær.
    Jeg er veldig glad i bjørnebærsyltetøy.
    Kjempefine bilder:-)
    Klem

    SvarSlett
  8. UTRULEG flotte bilder!!!!Kjempegode bær dette:)
    Heldig du er som har dei i hagen...
    KLem frå Mette.

    SvarSlett
  9. Smukke billeder af brombær.
    Jeg elsker brombærsyltetøj.
    Ønsker dig en god torsdag.
    Knus Hanne Bente ♥

    SvarSlett
  10. Så heldig du er som har så mye bær da:)...Is med bjørnebær er jo bare helt utrolig deilig da:)

    Jo du, denne heklinga ja;)...Jeg satt å så på en video som ei hadde lagt ut på sin blogg....Google på hvordan hekle bestemorruter, så kommer det opp mange forskjellige videoer, prøv denne linken her du:)...Så gøy er helt hekta jeg:)
    Mer enn bare ord : Oppskrift på bestemorruter
    www.frumaela.com/2011/02/oppskrift-pa-bestemorruter.html
    Håper du finner ut noe av dette;)...Gleder meg til å se hvor flink du blir:)
    Skulle det være noe du lurer på er det bare å spørre, så skal jeg gjøre mitt beste for å hjelpe deg:)

    Ønsker deg en fin kveld:)

    Klemmer Ea

    SvarSlett
  11. Så heldig du har som har disse sunne bærene rett utenfor døren. Og så deilig som de smaker.
    Nydelige bilder var det også.
    Ønsker deg en fin helg,
    Klem T

    SvarSlett
  12. Åij, så masse bær :)
    is og bjørnebær..nammmm

    God helg til deg og dine.
    Klem

    SvarSlett
  13. Så hærlig med så mange bjørnebær i hagen da!
    Jeg har aldri tenkt på å plante bjørnebær i hagen før,men dette så jo fantastisk ut,hvor stor kan egentlig bjørnebærbusken/treet bli?
    Takk som deler enkel god oppskrift:)
    Ha en fin helg!
    Klem Caroline

    SvarSlett
  14. Hei Anne! Du er trukket ut som en av vinnerne i min Give-Away! Gratulerer så mye og send meg din adresse til fru.underberget@hotmail.com
    Klem fra Berit

    SvarSlett
  15. Ååå så fantastisk fine bilder♥ Såg herleg ut :)

    God helg!

    Klem

    SvarSlett
  16. Fantastiske bilder! Her er en side med masse oppskrifter:
    www.matoppskrift.no/sider/sokemaskin.asp?valg=avansert&type1=0&type2=Bj%F8rneb%E6r&type3=&type4=&type5=&fritekst=&ingred=

    God helg, og klem fra meg :)

    SvarSlett
  17. Likør og syltetøy lager jeg. Og syltetøyet er kjempegodt å ha i pisket krem til vafler. Deilig. :-)

    SvarSlett